"Ich werde am du" [Buber]

Contextueel werker, afstudeerrichting onderwijs
Mensen bestaan niet op zichzelf. We maken deel uit van een grotere context – gevormd door familie, werk, vriendschappen en de generaties voor en na ons. Soms voelen die verbindingen als steunend en vanzelfsprekend, soms als complex of beklemmend. In mijn werk als contextueel werker help ik mensen om hun plek in die context te begrijpen en zich er vrijer in te bewegen.
De contextuele benadering, ontwikkeld door Iván Böszörményi-Nagy, kijkt intergenerationeel naar relaties en legt de nadruk op balans en rechtvaardigheid. Wie geeft? Wie ontvangt? Wat draag je met je mee, soms zonder dat je het doorhebt? Dit zijn vragen die we samen onderzoeken, met als doel meer helderheid, grip en ruimte in je leven te krijgen. Mijn aanpak is meerzijdig partijdig: ik erken en onderzoek álle perspectieven in een situatie, zonder oordeel. Soms is inzicht alleen al genoeg. Soms vraagt het om verandering. Maar altijd begint het met een open gesprek.
Tijdens mijn master Contextuele Benadering, uitstroomprofiel Onderwijs, heb ik onderzoek gedaan naar de rol van pedagogisch handelen bij de terugkeer van thuiszittende leerlingen. Dit onderzoek laat zien hoe relaties, vertrouwen en wederkerigheid een belangrijke rol spelen in ontwikkeling en herstel.
Wil je meer weten over het onderzoek of over mijn visie op de contextuele benadering?
Mijn lezing over de contextuele benadering en mijn masterthesis "Van buitenspel naar binnenboord" zijn hieronder te downloaden. Neem gerust contact met me op!