"Van Buitenspel naar binnenboord"

Waarin ervaren voormalig thuiszitters en hun ouders constructieve gerechtigdheid van onderwijsprofessionals in onderwijsinitiatieven?

Inleiding

Voor de masteropleiding Contextuele Benadering, uitstroomprofiel Onderwijs, doe ik onderzoek naar "voormalig thuiszitters" of zoals Bert Wienen zo mooi omschrijft: "kinderen die zijn weggevallen uit het verlangen van de ander" (Wienen, 2023, p. 80).

Het doel hiervan is kijken naar wat wél werkt en deze kennis delen met het werkveld van het onderwijs. De aanvliegroute is het contextuele gedachtengoed van Iván Böszörményi-Nagy.

Wil je meer weten over de contextuele benadering, klik dan op de lezing.

Onderzoeksmethode

Een kwalitatief onderzoek naar aanleiding van literatuurstudie. Gebaseerd op interviews met voormalig thuiszitters en onderwijsprofessionals. Ondersteunt door een narratieve analyse van het materiaal “De kinderen van het onderwijs” van Iris van’t Riet en de publicatie "Dit ben ik: portretten van thuiszitters" van Yolanthe van der Ree in opdracht van het Nederlands Jeugd Instituut. 

onderzoeksvragen

  1. Wat is er bekend over het fenomeen thuiszitters tussen de 12 en de 18 jaar vanuit de onderwijskundige literatuur?
  2. Welk licht werpt het concept constructieve gerechtigdheid uit de contextuele literatuur op voormalig thuiszitters?
  3. Hoe ervaren voormalig thuiszitters constructieve gerechtigdheid van onderwijsprofessionals in de onderwijsinitiatieven waaraan zij deelnemen?
  4. Hoe ervaren de ouders van voormalig thuiszitters constructieve gerechtigdheid in de onderwijsinitiatieven waaraan hun kinderen deelnemen?
  5. Hoe omschrijven onderwijsprofessionals constructieve gerechtigdheid voor voormalig thuiszitters binnen in de onderwijsinitiatieven waarin zij werkzaam zijn?

Oproep

Voor mijn onderzoek ben ik op zoek naar jongeren tussen de 12 en 18 jaar die een periode in hun leven "thuiszitter" zijn geweest. In een (online) interview van maximaal 45 minuten wil ik graag met jou in gesprek over hoe jij die periode ervaren hebt. Waar ik vooral benieuwd naar ben, is hoe jouw terugkeer in het (reguliere) onderwijs of juist in een ander onderwijs initiatief is verlopen. 

Voor dit interview, tekenen jij en je ouder /verzorger een toestemmingsverklaring, waarin je aangeeft dat ik het interview mag gebruiken voor het onderzoek. Uiteraard worden jouw gegevens geanonimiseerd verwerkt.

Ben je als onderwijsprofessional werkzaam met "voormalig thuiszitters"? Ook dan kom ik graag met je in gesprek.

Constructieve gerechtigdheid

Het begrip contextuele gerechtigheid komt bij Ivan Boszormenyi-Nagy vandaan, de grondlegger van de contextuele benadering (Boszormenyi-Nagy & Krasner, 1994). Nagy heeft in zijn werk duiding gegeven aan hoe generaties met elkaar verbonden zijn en zich voortdurend bewegen in een dynamische balans van geven en nemen (Boszormenyi-Nagy & Krasner, 1994).

Aan de basis van het gedachtengoed van Nagy ligt een humanistisch mensbeeld. Wij bestaan als mensen in relatie tot elkaar, de onderlinge afhankelijkheid van de mens is een gegeven. Deze verbondenheid schept hoe dan ook een wederzijdse verantwoordelijkheid om in de relatie met de ander het goede te doen. Nagy noemt dit de onderlinge menselijke rechtvaardigheid (Van der Meiden, 2020). Geven en nemen zijn daarin evenwichtige begrippen. Of recht wordt gedaan, wordt altijd bepaald in dialoog.

Wanneer een passende balans van geven en nemen tot stand komt spreekt Nagy van constructieve gerechtigdheid ("due consideration") (Boszormenyi-Nagy & Krasner, 1994).